Tuesday, 23 August 2016

1. Peta Bulatan Proses pemikiran:

Mendefinisikan mengikut konteks Sumbang

saran idea dan mempamerkan pengetahuan sedia ada 

berkaitan sesuatu tajuk dengan memberikan maklumat 

mengikut konteks.

Langkah Membina Peta Bulatan

1. Lukiskan sebuah bulatan kecil di bahagian tengah.


2. Tuliskan topik utama yang ingin diperkenalkan dalam 

bulatan kecil tersebut.

3. Lukiskan sebuah bulatan yang lebih besar mengelilingi 

bulatan kecil tersebut.

4. Isikan bahagian dalam bulatan besar dengan segala 

maklumat berkaitan dengan topik tersebut untuk menjana 

idea (proses sumbang saran).

5. Lukis bingkai di bahagian luar bulatan besar untuk 

menyatakan sumber rujukan atau sudut pandangan daripada 

pelbagai pihak.
2. Peta Buih Proses pemikiran:

Menerangkan atau memerihalkan menggunakan adjektif

 Memperkaya kebolehan pelajar bagi mengenal pasti atau 

menunjukkan kualiti.

Langkah Membina Peta Buih

1. Lukiskan sebuah bulatan di bahagian tengah dan labelkan 

topik utama di dalamnya.

2. Lukiskan beberapa bulatan di sekelilingnya untuk diisi 

dengan kata adjektif / kata sifat bagi topik tersebut.


3. Sambungkan semua bulatan tersebut dengan topik utama 

menggunakan garis lurus.

4. Senaraikan seberapa banyak kata / frasa adjektif berkaitan 

sama ada positif / negatif. Warna yang berbeza boleh 

digunakan.

5. Contoh: Kata Adjektif – cantik, baik hati, periang, pandai, 

pendiam, cemburu, malas Frasa Adjektif- bertelinga besar, 

berion positif, bersisik tebal. biasanya menggunakan 

perkataan deskriptif atau huraian
3. Peta Buih Berganda Proses pemikiran:

Banding beza

Langkah Membina Peta Buih Berganda

1. Lukiskan 2 bulatan (berwarna biru dan merah) di dua 

bahagian untuk menulis 2 topik (objek/idea) yang ingin 

dibandingkan.


2. Tuliskan kedua-dua topik tersebut di dalamnya.

3. Lukiskan beberapa bulatan di sekelilingnya termasuklah di 
antara 2 bulatan utama.

4. Sambungkan semua bulatan dengan 2 topik utama 
menggunakan garis lurus.

5. Bagi bulatan (berwarna hijau) yang berada di antara 2 

topik, gabungkannya dengan kedua-dua topik untuk mewakili 

persamaan.

6. Isikan semua perbezaan di dalam bulatan (berwarna 

kuning atau ungu) yang hanya bersambung dengan 1 topik 

sahaja.

7. Peta ini juga boleh digunakan untuk menujukkan 

persamaan sahaja atau perbezaan sahaja.
4. Peta Pokok Proses Pemikiran:

Membuat pengelasan

 Mengklasifikasikan bahan atau idea

Langkah Membina Peta Pokok

1. Tuliskan tajuk/topik utama di bahagian atas dan 
gariskannya.

2. Lukiskan garisan untuk mengasingkan topik utama kepada beberapa kumpulan/kategori.

3. Tuliskan setiap kategori pada setiap cabang pengelasan.

4. Senaraikan contoh/penjelasan bagi setiap kategori.

5. Gariskan setiap contoh yang ditulis.
5. Peta Dakap Proses Pemikiran:

Hubungan bahagian-seluruh

 Menganalisis objek fizikal. Garisan sebelah kiri adalah 

nama atau imej keseluruhan objek. Garisan pada bahagian kedua 

ialah bahagian utama.

Langkah Membina Peta Dakap

1. Digunakan untuk mengkaji / menganalisis objek secara 
fizikal/ maujud

2. Tuliskan bahagian objek yang ingin dipisahkan dan gariskan nya.

3. Tuliskan bahagian/pecahan utama.

4. Tuliskan bahagian/komponen yang lebih kecil di sebelah kanannya.

5. Lukiskan ({ ) untuk menggabungkan/menyatukan objek dan komponennya.
6. Peta Alir Proses Pemikiran:
Urutan

Membuat urutan sesuatu.

Langkah Membina Peta Alir

1. Tuliskan tajuk ( peristiwa/langkah)

2. Lukiskan sebuah kotak di sebelah kiri kertas dan isikan 
dengan langkah pertama untuk 
menghasilkan/membina/membuat......

3. Lukiskan anak panah mengarah ke sebelah kanan.

4. Lukiskan kotak yang kedua dan isikan dengan langkah seterusnya.

5. Ulangi langkah sehingga tamat proses yang ingin diterangkan.

6. Sambungkan kotak dari kiri ke kanan untuk baris berikutnya (jika perlu)

7. Sekiranya terdapat penerangan selanjutnya, lukiskan kotak kecil di bawah langkah utama berkenaan.

8. Cadangan topik – Apakah yang dilakukan semasa cuti sekolah?
7. Peta Pelbagai Alir Proses Pemikiran:
Sebab dan akibat

 Menunjuk dan menganalisis hubungansebab dan akibat. 

Segi empat yang berada di bahagian tengah adalah peristiwa 

yang penting. Pada sebelah kirinya adalah sebab-sebab 


peristiwa tersebut, manakala sebelah kanan pula adalah 

akibat peristiwa tersebut.

Langkah Membina Peta Pelbagai Alir

1. Digunakan untuk menerangkan analisis sebab dan kesan.

2. Lukiskan kotak di bahagian tengah dan tuliskan peristiwa 
yang dikaji.

3. Di sebelah kiri rajah, tuliskan sebab-sebab berlakunya 
peristiwa tersebut dalam kotak berasingan.

4. Sambungkan setiap sebab dengan anak panah mengarah kepada peristiwa.

5. Tuliskan beberapa kesan daripada peristiwa tersebut dalam kotak di sebelah kanan.

6. Lukis anak panah mengarah ke kotak sebelah kanan.

7. Peta ini juga boleh digunakan untuk menerangkan sebab atau kesan sahaja. 8. Cadangan Topik – Saya berjaya dalam peperiksaan.
8. Peta Titian Proses Pemikiran:
Analogi, hubungan yang sama, mencari faktor penghubungan

 Mengaplikasikan proses analogi dengan menggunakan faktor penghubungan.

Comelkan..

Langkah Membina Peta Titi

1. Lukiskan sebuah garisan dan tuliskan faktor penghubung (relating factor) di bahagian kiri.

2. Faktor penghubung (RF) adalah frasa setara yang mengaitkan analogi.

3. Lukiskan garisan dan tuliskan di bahagian atas dan bawahnya pasangan yang berkaitan.

4. Seterusnya, ikuti langkah yang sama untuk pasangan berikutnya.

5. Kedua-dua pasangan berkaitan ini disambungkan oleh puncak.( ).

6. Sambungkan pasangan seterusnya sehingga tamat.

7. Sentiasa meletakkan ‘as’ yang bererti sama seperti pada peta titi.

-TAMAT-


No comments:

Post a Comment