Soalan dan Penyoalan
Apa kena mengena membuat nota dengan
soalan?
Soalan dan penyoalan ialah alat
rangsangan utk:
- mendapatkan maklumat
- meninjau kefahaman
- mencungkil minat
- menilai kebolehan dan
- pencapaian seseorang
“RANGSANGAN” adalah sesuatu yang
penting untuk memotivasikan diri.
Ok,tarik nafas jap……..
Opp..tak habis lagi untuk tajuk ni…
Sekarang kita tengok pulak jenis
soalan:
Soalan terbahagi kepada:
1. Bertumpu dan
mencapah
2. Soalan sokratik
3. Lingkaran soalan
Ok ,first, apa itu soalan bertumpu
dan mencapah?
i.Soalan bertumpu –jawapan terhad dan
langsung dalam teks
ii.Soalan mencapah –jawapan terbuka dan tak terhad dalam teks
Setiap soalan mempunyai ciri-cirinya yang tersendiri…
•Ciri soalan bertumpu
- Mempunyai satu jawapan
- Terhad kepada teks
- Tersurat dalam soalan
- Berbentuk mengingat kembali
- Objektif
•Ciri soalan mencapah
- Mempunyaipelbagai jawapan
- Terbuka
- Tersirat dalam soalan
- Berbentuk taakulan
- Subjektif
Soalan Sokratik
Kalau soalan sokratik pula,ia lebih kepada teknik.
Teknik Penyoalan Socrates berdasarkan
tujuan:
a)Untuk mendapatkan penjelasan
-Apakah yang anda maksudkan dgn ISO9000?
b)Untuk menyiasat andaian
-Apakah andaian anda tentang kes pelajar didenda kerana
demonstrasi?
c)Untuk menyiasat sebab dan bukti
-Bagaimana kita dapat memastikan dakwaan ini benar?
d)Untuk mendapatkan pandangan / penjelasan
-Mengapakah anda memilih kursus kemahiran berfikir?
e)Untuk menyiasat implikasi dan kesan
-Apakah kesan pihak universiti mengharamkan demonstrasi pelajar?
f)Soalan mengenai soalan (metakognitif)
-Mengapa soalan tentang kes ini penting bagi anda?
LINGKARAN SOALAN
Yang ni,mungkin korang nk basuh muka dulu sebelum kita mulakan.Sebab yang
ni sedikit panjang berbanding yang lain.
Ok
Diperkenalkan oleh Christenbury dan Kelly (1983) Bagi negara kita, teknik penyoalan ini diperkenalkan oleh William
W. Wilen ( 1994 )
APA ITU LINGKARAN SOALAN?
Bentuk soalan yang memberi tumpuan kepada skop-skop
tertentu, iaitu skop perkara, skop individu, dan skop luar individu
skop lingkaran soalan |
- Misalnya,dalam konteks ini perkara yang akan dibincangkan bertajuk ´Buah-BuahanTempatan. Oleh itu, soalan-soalan yang dikemukakan hendaklah ditumpukan kepada tajuk atau teks bacaan secara langsung.
- Contoh soalan lingkaran 1 =P Namakan lima jenis buah-buahan tempatan tanpa musim Mengapakah durian digelar raja segala buah?
Individu (I)= Individu merujuk kepada pelajar atau orang yang
terlibat sebagai pembaca teks atau sebagai orang yang
dikehendaki menjawab soalan berkenaan. Dalam konteks
pengajaran dan pembelajaran pelajar merupakan individu yang
dimaksudkan. Oleh itu soalan yang hendak dikemukakan perlulah
dikaitkan dengan pengalaman, pengetahuan, pemerhatian, atau
pandangan pelajar. Dengan cara ini guru dapat meninjau sejauh
manakah perkara yang sedang dibincangkan itu dapat dikaitkan
oleh individu (pelajar) dengan pengalaman dan pengetahuan yang sedia ada.
terlibat sebagai pembaca teks atau sebagai orang yang
dikehendaki menjawab soalan berkenaan. Dalam konteks
pengajaran dan pembelajaran pelajar merupakan individu yang
dimaksudkan. Oleh itu soalan yang hendak dikemukakan perlulah
dikaitkan dengan pengalaman, pengetahuan, pemerhatian, atau
pandangan pelajar. Dengan cara ini guru dapat meninjau sejauh
manakah perkara yang sedang dibincangkan itu dapat dikaitkan
oleh individu (pelajar) dengan pengalaman dan pengetahuan yang sedia ada.
- Contoh Lingkaran Soalan 2 =(I) Adakah anda suka makan buah-buahan tempatan? Beri alasan anda. Pada pendapat anda buah-buahan Apakah yang mempunyai potensi untuk dieksport secara besar-besaran?
LUAR INDIVIDU ( LI)-
Luar individu merujuk kepada skop di luar individu (pelajar)
seperti masyarakat, komuniti, manusia sejagat, kawasan, daerah,
negeri dan luar negara
yang sesuai dengan peringkat pelajar.
Dalam hubungan ini guru hendaklah
mengemukakan soalan yang
terdapat di luar daripada skop individu yang sedang
dibincangkan
tetapi masih berkisar pada Tajuk atau tema yang sama, iaitu
´Buah-
Buahan Tempatan. Contoh Lingkaran Soalan 3 = ( LI) Senaraikan
nama
buah-buahan luar negara yang terdapat dalam pasaran?
Mengapakah negara
Australia mengesport buah- buahan? banyak
Untuk mepelbagaikan lagi aras
penyoalan, guru bolehlah
menggunakan aras keupayaan kognitif Bloom bagi setiap
lingkaran
itu.
- Bagi mempertingkatkan Kemahiran berfikir pelajar, setiap lingkaran tersebut dapat digabungkan dengan lingkaran yang lain sehingga menjadi dua atau tiga lingkaran
- Pada pendapat anda (I), bagaimana industri buah buahan tempatan dapat dimajukan (P)?
- Harga buah-buahan tempatan semakin mahal (P). Apakah komen anda tentang hal ini (I)?
- Pada pendapat anda (I) mengapakah kerajaan kita tidak menggalakkan rakyatnya membeli buah durian dari negara Thai (LI)pada masa ini?
- Jika kamu seorang pengusaha kilang mengetin buah- buahan tempatan (I) negara manakah (LI) yang akan anda pasarkan hasil pengeluaran anda? Mengapa?
3.Gabungan antara
Perkara dengan Luar Individu ( P + LI )
- Apakah perbezaan antara buah-buahan tempatan (P) dengan buah-buahan dari luar negara (LI)?
- Buah-buahan tempatan lebih lazat dan berkhasiat (P) daripada buah-buahan negara Barat (LI). Adakah anda bersetuju dengan pendapat ini (I)? Beri alasan anda.
No comments:
Post a Comment