First, sebelum kita mendalami ilmu mengambil dan membuat
nota,mari kita tengok
Apa itu “NOTA”?
-NOTA ialah benda
yang dicatat oleh seseorang pelajar semasa proses pengajaran dan
pembelajaran.NOTA juga menjadi bahan rujukan apabila kita terlupa sesuatu maklumat.NOTA
dicipta berdasarkan kreativiti tersendiri.
CARA-CARA MEMBUAT NOTA
Alright,semua orang dah tahu yang membuat nota merupakan aktiviti
yang sangat penting bagi seseorang pelajar terutamanya bagi pelajar IPT.Untuk
itu,Teknik pengambilan nota perlu dipelajari oleh setiap pelajar bagi
membolehkan seseorang pelajar itu dapat
membezakan maklumat penting dan maklumat yang tidak penting.Setiap pelajar
perlu mengamalkan cara penyimpanan nota yang sistematik.
Okay,semua fahamkan,apa yang saya tulis kat atas ni?.kalau x
faham,faham2 kan.hehehe.Kemahiran mengambil dan membuat nota mempunyai 4 cara.
1.
ANNOTATION(ANOTASI)
2.
OUTLINE NOTES(NOTA RANGKA)
3.
COLUMN NOTES(NOTA BENTUK JADUAL)
4.
SUMMARY NOTES(NOTA RINGKAS)
ANNOTATION(ANOTASI)
Annotation ini adalah catatan nota untuk memberi penjelasan
dalam bentuk penerangan ringkas.Annotation ini juga boleh dibuat dengan
menggariskan fakta,menandakan isi penting,menggunakan highlight,dan boleh juga
menggunakan pelekat.Mengenai sesuatu kerja seperti artikel,bab buku,buku,laman
web atau filem,penjelasan ini mestilah mempunyai maklumat biblografi yang
lengkap.
Contoh Biblografi:
OUTLINE NOTES(NOTA RANGKA)
Membuat nota dengan menggunakan nombor ,symbol dan lain-lain.Outline
notes juga bermaksud frasa dan kata kunci.
Contohnya:
COLUMN NOTES(NOTA BENTUK JADUAL)
Adalah cara mengambil nota menggunakan format berbentuk lajur
dan teknik ini lebih sesuai bagi subjek sains dan matematik.
SUMMARY NOTES(NOTA RINGKAS)
Nota rumusan ini bermaksud nota yang mempunyai semua maklumat
yang telah diringkaskan dan ditulis dalam perenggan.Rumusan ini lebih fokuskan
kepada isi penting.Akhir sekali,nota ini boleh diringkaskan dengan ayat
sendiri.
Itu saja untuk perkongsian kali ni.
Terima kasih.....
Itu saja untuk perkongsian kali ni.
Terima kasih.....
No comments:
Post a Comment